Dočasná ochrana podnikateľov od 01. 01. 2021 – stručný sprievodca

8. marca 2021, spolocnostsk, Spoločnosti a firmy | SK

 

Rok 2020 znamenal ťažké obdobie pre mnohých podnikateľov. Práve z toho dôvodu prišlo Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky s návrhom nového zákona, ktorého úlohou je pomôcť podnikateľom prekonať náročné obdobie ťahajúce sa i do nasledujúceho roka. Nový zákon č. 421/2020 Z. z bol schválený 8.12. 2020. Dočasná ochrana podnikateľov od 1.1. 2021 má svoje jasné pravidlá. Na rozdiel od pôvodného znenia zákona č. 62/2020 Z. z., nový zákon nepočíta len s dôsledkami vládnych opatrení proti ochoreniu COVID-19. Nový zákon stanovuje univerzálne podmienky a oslobodenia, ktoré vyplývajú zo zlej finančnej situácie v určitom období.

 

Čo je to dočasná ochrana podnikateľov a kto ju môže využiť?

Dočasná ochrana predstavuje časovo obmedzené obdobie, počas ktorého má podnikateľ alebo spoločnosť možnosť prekonať finančné ťažkosti. Tento čas by mal každý podnikateľ využiť na to, aby opäť rozbehol svoje podnikanie a uspokojil svojich veriteľov. Dočasnú ochranu je možné chápať ako jeden z typov neodkladných opatrení súdu. Dočasná ochrana predstavuje nielen ochranu pred veriteľmi, ale zároveň i upravuje možnosti, ktoré môžu podnikatelia a spoločnosti využiť pri preklenutí finančných problémov a na pokračovanie v ďalšom podnikaní.

O dočasnú ochranu môže žiadať každý podnikateľ, ktorý sídli na území Slovenska. Samozrejme, v samotnom zákone existujú i určité výnimky, ktoré predstavujú napríklad banky alebo poisťovne. Kompletný zoznam výnimiek je možné nájsť na stránkach Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky. O dočasnú pomoc môže požiadať každý podnikateľ (prípadne právnická osoba), ktorý je zapísaný v registri partnerov verejného sektora.

 

Čo je potrebné splniť pri žiadosti o dočasnú ochranu podnikateľov?

Pri záujme o dočasnú ochranu je potrebné podať na príslušný súd elektronickú žiadosť. V tomto prípade nie je možné spoliehať sa na žiadosť v papierovej forme. Na tento účel slúži špeciálne vytvorený formulár a žiadosť musí byť podpísaná a následne i autorizovaná žiadateľom.

Ak podnikateľ nedisponuje vlastným elektronickým podpisom, je potrebné spoľahnúť sa na pomoc právnika. Súčasťou žiadosti sú i ďalšie náležitosti (napr. vyhlásenie, že s dočasnou ochranou súhlasí nadpolovičná časť veriteľov alebo vyhlásenie, že podnikateľ je oprávnený túto žiadosť podať). Ak plánujete tento typ žiadosti podať, odporúčame vám obrátiť sa na skúsených odborníkov, ktorí vám vysvetlia všetky potrebné náležitosti.

 

autor: konzultant – firemné právo